fredag 24 juni 2011

[Händelsehorisont] Min granne vill inte ha reklam

Alla som har tagit körkort vet hur det är med uppmärksamheten när du sitter framför ratten första gången. "Ratt" tänker du och tittar på ratten "ratt". Sen går tanken vidare "och pedaler, visst ja, pedaler".

Du försöker hitta dragläge och det går sådär. Du lär dig växla. Du får tjuvstopp och slår på vindrutetorkarna. Alla går igenom samma procedur.

I början har du ingen koll alls. Du har inte ens koll på ratten och pedalerna. Ber någon dig slå på radion kör du på en pensionär. Det är inte så konstigt. Det är mycket som är nytt och bara det som händer i bilen är jobbigt att hålla reda på. För att inte tala om vad som händer utanför bilen.

Men så övar du lite till och du får lite bättre koll på trafiken runtom bilen. Ju mer du övar desto längre kommer du att kunna se. Du kommer att kunna upptäcka trafiksituationer innan de inträffar. Du kommer att lära dig planera och hantera situationer.

Jag är inte riktigt där än när det kommer till min lägenhet. Jag har precis tagit mig förbi "visst ja, pedaler"-stadiet men har ändå börjat utforska lite utanför lägenhetsdörren.

Det visar sig att jag har grannar. Flera stycken, antar jag, men jag har bara kommit så långt som till dörren bredvid min. Där har min granne tejpat upp en hemmagjord Ingen reklam, tack!-skylt som antingen är tokigt aggressiv eller väldigt rolig, jag kan inte riktigt bestämma mig (men lutar åt det senare).



Jag såg bara "Du hemsöks!"-delen först och blev skitskraj. Jag vill inte hemsökas. Därför ger jag inte min granne någon reklam.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar