torsdag 16 juni 2011

[Habegär] Ocarina of Time 3D

Imorgon, den 17 juni, släpps Ocarina of Time 3D till Nintendo 3DS. Det är en remake på världens bäst recenserade spel.

Originalet, The Legend of Zelda: Ocarina of Time släpptes till Nintendo 64 1998 och inget spel sen dess har fått lika bra recensioner. Det har kallats för en tidlös klassiker och jag har aldrig spelat det. Jag skäms lite. Verkar som att jag får en ny, bättre chans nu.


Robin Williams gillar Zelda så mycket att han gav sin dotter det namnet.

Jag har suttit och läst recesioner, det nya spelet har just nu ett medelbetyg på 9,6 av 10, helt otroligt bra. Eurogamer gav spelet 10 av 10. I recensionen förklarar de varför spelet var före sin tid och hur bra idéerna håller 13 år senare.
A lot of the innovations that Ocarina of Time made - the day-night cycle, the context-sensitive action button, the open-world exploration - have since become so standard that they no longer make much of an impact, but the sheer elegance and quality of the dungeon and world design is still breathtaking. It's a game designed across two complete timezones, a world subtly gated by a complex system of item collection and improvement. These are principles that haven't aged and that still outpace almost all modern games in their ingenuity.
 Avslutningen på recensionen är också... positiv?
Great art means different things to you at different points in your life. Ocarina of Time means something different to me now than it did 13 years ago. But the fact that it still has so much meaning is an affirmation of something I've long suspected: that this game is one of the greatest things that video games have ever achieved.
Helt knäppt egentligen. Det nya spelet lägger till stereoskopisk 3D utan glasögon (så det blir riktigt djup i bilden), lite nya förbättrade kontroller och uppdaterad grafik (originalspelet var tvunget att få plats på 32 MB så texturerna kunde inte vara så detaljerade). Det har aldrig funnits ett bättre tillfälle att spela igenom spelet.

Jag är så peppad. Det är helt sjukt. Det är till och med så att om jag hade någon kompis, som jag verkligen tyckte om, som fyllde år imorgon så finns det en stor risk att jag skulle köpa spelet bara för att ge bort. Shit, jag skulle till och med kunna tänka mig att köpa ett 3DS och spelet bara för att ge bort (under förutsättning att jag skulle få låna spelet).

Nu har jag kollat Facebook och ingen jag känner fyller år imorgon, så det är lugnt (Stella fyller däremot år på måndag, otur för henne).

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar