söndag 19 juni 2011

[Hakuna matata] Om.

Att fråga sig "vad hade hänt om...?" är ofta en meningslös övning. Det hände inte så vad spelar det för roll?

Det är tankar som jag brukar försöka tränga undan. Hakuna matata. Men så händer det saker som mer eller mindre tvingar en till den där "vad hade hänt om...?"-frågan. Det hände mig igår. Eller det var mer en "vad hade hänt om inte...?"-fråga, men skillnaden är inte så stor.

Jag har letat upp trailern till The man who wasn't there för jag var på jakt efter citatet där han säger att livet gett honom taskiga kort eller att han kanske spelat dem fel. Men så tittar jag på trailern och fastnar för helt andra saker, speciellt den sista repliken. "Sometimes the more you look, the less you really know."



Det är en bra trailer. Hakuna matata. Sluta älta. Visst. Det hade varit fantastiskt, magiskt, nördigt, roligt, härligt, gulligt, charmigt, vackert, lärorikt och alldeles, alldeles underbart. Om.

Det finns ett läge i Texas Hold 'Em, när du blivit synad och dina kort ligger på bordet men det är inte avgjort än. Du kan ha haft bäst kort och du kan ha spelat rätt, men beroende på extra kort som hamnar på bordet kan du fortfarande förlora. Och tvärtom kan du fortfarande vinna även om du fått dåliga kort och spelat fel. Vissa saker är utom din kontroll.

Det spelar ingen roll egentligen. Kanske är det bra att bli påmind om vad som kändes superviktigt tidigare, det ger perspektiv och får mig att inse hur mycket som har förändrats, hur mycket jag har förändrats. Men framförallt, och mest skrämmande, hur lite som har förändrats och hur lite jag har förändrats. Det känns som något jag borde ändra på.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar