lördag 13 augusti 2011

[Leva i nuet] I morgon ska jag träna!

I morgon ska jag träna. Det ser jag fram emot.

Jag såg ett YoutTube-klipp som pratade om vårt förhållande till tid. Det nämndes bland annat att personer som bor närmare ekvatorn, och därför inte upplever årstider, lever mer i nuet. Vi som lever närmare polerna, där klimatet är cykliskt, är bättre på att planera.

Jag är inte så bra på att leva i nuet. Speciellt inte när jag har mycket att göra. Då känns det som att min hjärna vill ligga ett steg före. Så jag tänker på att träna när jag kramas och på att äta choklad när jag tränar. Det är inte bra.

Mamma har förklarat hur man kramas. Jag har sagt att man måste vara som en högländare. En annan synvinkel skulle kunna vara att vara där i stunden, att koncentrera sig till hundra procent på det som händer här och nu och bara vara närvarande.


Världens bästa Maja har illustrerat känslan av att inte riktigt leva i nuet.

Det är när jag bara finns i nuet som chokladen smakar som godast. Det är då jag är starkare och kan mer än jag själv hade kunnat tro. Och det är då den där kramen verkligen känns. På riktigt.

Så även om jag ser fram emot morgondagen, med både träning och överraskningar, så inser jag att var sak har sin tid. Jag inser att i morgon kommer först i morgon, att nu är nu och att det betyder att jag bara behöver koncentrera mig på en sak. Att leva i nuet och sova gott.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar