måndag 1 augusti 2011

[MLG] Jinro vs Choya

Jag satt och tittade på MLG Anaheims StarCraft II-turnering i helgen.

En publikfavorit i StarCraft II är kärnvapen, nukes. De är tricksiga att använda. Först måste du bygga själva missilen, sen måste du ha en speciell gubbe (ett Ghost) som placerar ut en måltavla (ett stort rött sikte), sen måste du vänta flera låååånga sekunder innan missilen skickas iväg. Om din ghost dör innan missilen skjutits iväg blir du av med den, gör den inte det kan missilen göra fruktansvärd skada.

Det är den här ovissheten som gör det så spännande. Kommer den att träffa? Kommer motspelaren att hinna döda gubben? Kommer han överhuvudtaget att se att det är en nuke på väg? Och kommer han hinna flytta undan sina trupper?

Det här klippet visar en av turneringens bästa sekvenser (embedat nedan).

Svenske Jinro möter koreanen Choya. Matchen har hållit på i 40 minuter och Jinro har ett stort ekonomiskt övertag men en svagare armé. Choya är på krigsstigen, på väg mot Jinros bas. Allt Jinro behöver göra är att överleva Choyas anfall så han får tid att utnyttja sitt ekonomiska övertag. Det ser tungt ut för svensken. Men han har en nuke...