måndag 15 augusti 2011

[Alltid redo] Zombiesäkrar lägenheten

Har du spelat Plants vs Zombies? Om ja — bra; om nej — gör det!

För dig som inte spelat det — och det finns verkligen ingen ursäkt, spelet har släppts till typ alla plattformar — går det ut på att skydda sitt hus från en inkommande zombieinvasion genom att plantera växter på sin gräsmatta.

Det kanske inte låter som något för dig, men alla som jag introducerat spelet för har gillat det. Det inkluderar mindre hardcore-spelare som Maja, Stella, Emelie, Charlie och Mamma.

För att kunna plantera nya växter behöver du solkraft. Den kommer antingen från solen i sig, eller från solrosor du planterar. Du använder sedan din solkraft för att plantera andra växter som kan skjuta, frysa, äta, krossa eller stå som hinder för de inkommande zombierna.


Min solros — första steget mot en zombiesäkrad lägenhet

En effektiv teknik är att satsa sina första resurser på att skaffa så många solrosor som möjligt. Genom att bygga upp sin inkomst tidigt kommer man igång och kan börja plantera växter hej vilt senare. (Ett liknande tänk är grunden för många StarCraft-taktiker också).

I första banan på Plants vs Zombies börjar du helt utan gräsmatta. Det visar sig att zombies inte vill anfalla över en gräsmatta och inget annat. Det första som händer är att en gräsfil rullas upp och zombiesarna börjar anfalla.


Zombierna är på väg att anfalla

Och det fick mig att inse att jag kanske var naiv när jag tolkade min fina gräsmatta som ett tecken på mitt välmående. Anledningen till att zombierna inte anfallit tidigare kan ju lika gärna ha varit att jag saknat gräsmatta. Och anledningen till att någon snodde gräsmattan kan ha varit att skydda mig.

Det är onödigt att chansa. En zombieinvasion kan vara på ingång. Därför har jag tagit ett första steg i att zombiesäkra lägenheten genom att införskaffa en solros. Nu hoppas jag att det inte är för sent!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar