torsdag 12 maj 2011

Renderar

Jag sitter och renderar film på jobbet. Den har hunnit till bildruta 8 159 av 25 523 och det är lite drygt 3,5 timmar tills den påstår att det ska vara klart.

Det kommer en ny version av Final Cut Pro, programmet jag använder för att klippa film, i sommar och den ska tydligen ha en funktion som gör att det går att rendera i bakgrunden. Den är också bättre på att utnyttja processorer med fler kärnor. Båda de här sakerna använder jag som argument för att företaget ska uppgradera min utrustning i sommar.

Men det känns kanske inte helt ärligt. Visst hade det varit bra att slippa vänta hela tiden, att kunna fortsätta arbeta medan datorn kämpar på i bakgrunden, men ibland är det rätt skönt att få någon minuts paus för en rendering (och de här superrenderingarna som jag håller på med nu sker rätt sällan).


De här ofrivilliga pauserna uppstår inte bara för oss som redigerar film. Programmerare har kunnat använda kompileringen, när koden man skrivit ska översättas så det blir läsligt för en dator i stället för en människa, som en ursäkt för att inte jobba. Och jag tror att pauserna behövs.

Avid, ett konkurrerande videoredigeringsprogram, har tydligen redan möjligheten att rendera i bakgrunden. Och reaktionerna till den nya funktionen var inte odelat positiva. Det kan vara skönt med de där pauserna, speciellt om man jobbar så intensivt att det känns svårt att motivera att ta några andra pauser än de absolut nödvändigaste.

Å andra sidan vore det rätt skönt att få välja själv. Att slippa ha använda ett program med en inbyggd mat-och-sov-klocka och själv få ta ansvar för min raster. Fast med tanke på hur dålig jag är på just det kanske jag mår bättre med den här förlegade tekniken.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar