tisdag 24 maj 2011

Bokat tid hos optikern

Jag var till två optiker igår. På det ena stället fick jag hjälp av en kvinna i 40-årsåldern, på det andra av en tjej några år yngre än jag.

Jag är tycker om när folk försöker sälja till mig så jag beter mig som att jag inte har någon aaaaaaning om någonting alls. Vad menar du med linser? Säger jag, ler och pillar mig i håret.

Det fungerar bra, oftast. I det här fallet blev den äldre kvinnan lite generad.

— Jo, du borde välja oss för att annars blir dina ögon infekterade och måste amputeras, förklarade hon när jag pressade henne på varför jag skulle välja hennes butik.

Den yngre tjejen var inte alls lika läskig. Hon var söt i sina enorma glasögon och hennes leende smittade av sig som en gäspning i tunnelbanan. Jag fiskade upp min mobil ur fickan och letade upp en bild på Niklas.

— Ser du mannen på bilden? frågade jag.
— Är det han, den där stiliga? sa hon och pekade på honom.
— Aa, Niklas, en Gud bland dödliga, svarade jag.
— Ja, jag ser honom. Vad är det med honom?
— Har du några glasögon som skulle hålla om han klev på dem?
— Ehh, det skulle vara om vi hade några i pansarglas, sa hon och funderade. Men, nej, fortsatte hon, det har vi inte. Så nej, svaret är nej.
— Synd, sa jag.

Sen kom vi överens om att vi ska ses igen idag.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar