tisdag 31 maj 2011

Rodeodrottningar tvingas ta till käpphäst efter herpesepedemi

När jag vaknade visste jag varken att det finns skönhetsuttagningar för att kora rodeodrottningar eller att hästar kan få herpes. Mycket kan hända på en dag.

Det finns två stora skönhetstävlingar för rodeodrottningar i USA: Miss Rodeo USA och Miss Rodeo America. Båda kräver att deltagarna ska  "vara singlar, inte ha några barn, vara ogifta, under en viss ålder och kvinnor" och de bedöms efter "utseende, ridskicklighet, kunskap och personlighet, med ett antal underkategorier". Likheterna mellan tävlingarna och att dejta mig är skrämmande.

Det här är precis lika dumt som det ser ut.
Det finns även mindre tävlingar som riktar sig till yngre tjejer. Jag har inget emot skönhetstävlingar så länge deltagarna är där av egen vilja och på sina egna villkor. Tävlingar där man utnyttjar småtjejer eller djur som inte har något att säga till om har jag däremot svårt för.

Davis County Sheriff's Mounted Posse Junior Queen Contest i Farmington, Utah, verkar tyvärr vara just en såndär tävling jag har svårt för, så jag grät inte blod när jag fick reda på att de fått problem. Hästarna som skulle vara med i tävlingen hade nämligen drabbats av herpes vilket tvingade arrangörerna att tänka om. Flickorna fick rida runt på käpphästar istället för riktiga hästar av kött och blod.

Random thought: visst borde Carl-Jan vara rätt bra på det där?
Ni kan läsa nyheten här och även kolla på klipp från tävlingen. Om ni undrar (det gjorde jag) så smittar inte hästherpes sexuellt och kan inte smitta människor.

Det roligaste med nyheten är inte att se tjejerna rida omkring på ett sätt som för tankarna till det här Monty Python-klippet (även om det är roligt) utan hur deltagarna motiverar varför det är meningsfullt att rida på käpphäst. Föredetta drottningen Savannah Steed förklarar.

— Det ger dig erfarenhet om det skulle uppstå ett liknande problem senare i livet. Då har du redan erfarenhet av att rida på en käpphäst!

Hon har rätt. Och det känns så självklart.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar