fredag 17 september 2010

Köra bil i Stockholm

Jag fick många positiva kommentarer på mitt förra inlägg, några här på bloggen, de flesta genom andra kanaler. Det gör mig glad. Jag vet att ni gillar att läsa om mig och min ödmjukhet och jag förstår att det kan vara läskigt att kommentera. 

Ni som hörde av er var modiga, lite korkade, men modiga. Tror ni verkligen att jag kommer att se er mer som mina jämnlika bara för att jag är sjuk?

Jag kan oavsett inte fortsätta med att bara skriva blogginlägg om mig själv. Många efterfrågar sånt material så en hyllningsblogg i min ära borde vara på sin plats. Om någon skulle vilja skapa en sådan så är ni välkomna att kontakta mig. Men det var inte det mitt inlägg skulle handla om.

Det jag egentligen vill berätta om idag är bilkörning i Stockholm. Jag kan inte minnas hur många gånger jag har hört folk med körkort säga att de “inte vågar köra bil i Stockholm" eller en variant på temat. Det är helt okej, men om du inte vågar köra bil i Stockholm, då vågar inte jag åka bil med dig, i Stockholm eller annanstäders.

Varför då? Antingen kan du köra bil och då kan du köra bil i Stockholm, eller så kan du inte köra bil, varken i Stockholm eller någon annanstans. Om du inte kan klara av det lite högre tempot i den stockholmska trafiken eller mängden bilar, hur ska du då klara av en stressande trafiksituation när den uppstår ute på landet?

Det kanske är mer som händer oftare i Stockholm så sannolikheten att du hamnar i en jobbig situation ökar, men är du på någon landsväg i Småland när en jobbig situation uppstår så spelar det ingen roll hur stor sannolikheten var att du skulle hamna där. Det som spelar någon roll är hur bra du är på att hantera den jobbiga situationen.

Betyder det här att jag argumenterar för att du bör utsätta dig för så jobbiga situationer som möjligt bara för att vinna min respekt?

Nej, det gör det inte.

Att köra bil i Stockholm hade varit ännu svårare om jag blev stimulerad sexuellt av en oförskämt snygg tjej samtidigt som jag var tvungen att förklara för mamma hur man länkar till event på facebook över telefon, det betyder inte att det är någon bra idé (eller ja, okej, just det där är en rätt bra idé, men ni förstår vad jag menar. Det är onödigt att utsätta sig för en större risk än nödvändigt.)

Att köra bil i Stockholm är inte mycket mer risktfyllt än att göra köra bil på landet. Om du inte kan köra bil i Stockholm kan du inte köra bil någonstans. Då borde du göra dig själv och framförallt alla oss andra en tjänst och bara klippa körkortet. Sup dig stupfull, gör vad du vill, bara du håller dig borta från förarplatsen!