tisdag 10 november 2009

I put on my robe and wizard hat

"Kommundirektören i Laholm har köpt in färgglada hattar som ska hjälpa de anställda att tänka. Hattkalaset går på 18 000 kronor, samtidigt ska kommunen spara." SVD, DN, Aftonbladet och Kvällsposten och skriver om händelsen. Helt rätt tycker Albertbloggen.

Kreativitet ska uppmuntras och människor som uppmanar till kreativt ska uppmuntras dubbelt. Människor som uppmuntrar folk till kreativitet på ett kreativt, det ska uppmuntras med ett blogginlägg!

Det är lätt att hamna i en rutin, fastna i samma tankebanor och inte lyckas slita sig loss och se nya lösningar, nya möjligheter. Jag avundas inte kommunpolitiker. De hamnar i kläm mellan verkligheten och sina ideal. På riksplanet går det att prata ideologi, det går att prata i yviga inspirerande termer och stora frågor. Det går inte att göra på samma sätt i kommunalpolitiken.

Men det betyder inte att kreativiteten måste dö. Tvärtom är det just i brytpunkten mellan ideal och verklighet som kreativitet verkligen behövs. På riksnivån behöver saker inte riktigt fungera, der rör sig mer visioner och riktlinjer. I kommunerna gäller det att hitta smarta lösningar på konkreta problem.

Att ta på sig hattar kanske låter fjantigt. Det kanske låter som en onödig utgift. Men det är det inte. Att fysiskt representera andra sätt att tänka med olikfärgade hattar är ett ypperligt hjälpmedel. Rollspelselementet som införs gör att människor vågar tänka mer radikalt, vågar vädra åsikter och perspektiv som annars kanske skulle glömmas bort.

Det skapar en grund för förslag och beslut som är fattade med en mindre homogeniserad diskussion i botten. Framför allt kan det göra jobbet och besluten roligare. Och politiker som har roligt blir mer engagerade. Och mer engagerade politiker som brinner för sina frågor tar större ansvar och fattar bättre beslut.

Själv tänker jag annorlunda klädd i vissa plagg eller när jag hör viss musik. Tar jag på mig en kostym känner jag mig som James Bond, tar jag på mig en rock är jag Jason Bourne och tar jag av mig glasögonen är jag Stålmannen. Det får mig att se på min omgivning på andra sätt.

Om jag behöver laga något hemma sätter jag igång vinjettmusiken från MacGyver eller Prison Break, då känns alla problem som möjligheter och allt svårt blir lätt. På samma sätt kan färgglada hattar vara ett sätt att tänka annorlunda. Jag tycker att idén med hattar borde spridas. Kan vi inte få se en bild på regeringen i färgglada hattar? Det skulle ju vara hur grymt som helt!

Vad har du för knep för att tänka mer kreativt?