onsdag 11 november 2009

Fult att vara snygg?

En klubb för snygga där inga fula får vara med. En klubb för smarta där inga dumma får vara med. Är det egentligen någon skillnad på Beautiful People och Mensa?

Den just nu mest lästa artikeln på DN handlar om hur dejtingsajten Beautiful People valt att kasta ut 1,8 miljoner användare som inte är tillräckligt snygga. Det är kanske ytligt och jag förstår om det är människor som känner sig avundsjuka eller till och med förolämpade för att de inte får vara med i klubben, men det är deras klubb och deras regler. Jag tror inte så många är upprörda över att Mensa kräver en viss intelligens för medlemskap.

Men intelligens går att mäta med test, skönhet är mer subjektivt. För det första har användarna själva fått rösta, som ett stort skönhetsrobinson har de svagaste röstats från ön. För det andra är inte skönhet så subjektivt. Det är sant att det finns vissa kulturella skillnader i vad som anses vackert, men mycket är stämmer över nations- och kulturgränser.

Jag tycker att Beautiful Peoples idé är helt briljant. Efter att du ansökt om medlemskap får andra användare av motsatt kön 48 timmar på sig att rösta på om du är tillräckligt snygg för att vara med. Får du tillräckligt med positiva röster är du välkommen. Frågan är om den här demokratiska gallringsprocessen hade kunnat användas i andra sammanhang.

I Kina används det redan för att bedöma hur bra passkontrollanterna är. Men jag skulle kunna tänka mig att det skulle kunna användas för att rösta på hur bra vi tycker att konst är på muséer, hur bra maten är på lunchmenyn eller massa andra saker. Mer gallring, tack!