måndag 8 november 2010

KFC Double Down

Föreställ dig en macka. En macka med bacon och ost mellan två brödskivor. Föreställ dig nu att du har bytt ut brödskivorna mot två friterade kycklingfiléer.

Jag tror att du hamnar i ett av två läger: antingen tycker du att det låter hur korkat som helst, eller så tycker du att det låter totally awesome.

KFC (Kentucky Fried Chicken) har precis en sådan macka. Den heter Double Down och har gått att köpa i USA det senaste halvåret. När jag var på besök i somras var jag bara tvungen att prova.
Det KFC vi besökte var en vägkrog och den kraftigt överviktiga flickan som tog emot vår beställning hade inte alla doughnuts i fritösen så det blev en massa fel. Fel dricka. Fel mat. Fel växel. Allt fel.

Nu är jag inte den som ger upp i första taget, så efter att ha brottats lite med flickans intelligens (en övning som på något märkligt vis påminde om att dansa tango med en ål) lyckades jag tillslut lägga mina flottiga fingrar på en Double Down.

En Double Down innehåller 540 kcal (varav 30 g är fett) och innehåller 1 740 mg natrium och en meny serveras med endast dricka. I USA innehåller en Big Mac 590 kcal (34 g fett) och endast 1 070 mg natrium. Men till en Big Mac tillkommer något tillbehör (pommes frites standard) vilket pumpar upp kaloriinnehållet med några hundra och avsevärt ökar mängden natrium.

Hur du än vänder på burgaren är Double Down inte särskilt mycket värre än någon annan liknande snabbmat. Jag vet att det är som att säga att Double Down är den minst ytliga stekaren på Stureplan, men jag har en poäng. När folk får höra talas om Double Down gör de ofta ett felaktigt antagande om hur onyttig den är.

Visst. Det är inte nyttigt. Men det är inte "titta vilka tokigheter de där amerikanarna har hittat på, så onyttigt, så osmakligt"-illa.

Jag har för övrigt en teori om att det är svenskarnas fel att amerikanerna är så tjocka. Det kan inte vara någon slump att vi i Sverige har mindre problem med övervikt jämfört med USA då vi skickade iväg de 1,3 miljoner hungrigaste svenskarna till USA redan för hundra år sedan. Att de dessutom lät sin hungerfokuserade kultur förstöra en hel kontinent, ja, det är som att hälla béarnaise på pommes fritesen.

Så hur är själva mackan? Den är helt okej. Myten om mackan gjorde att jag förväntade mig något mer. Jag hade inte gjort de efterforskningar jag presenterar här på bloggen. Och ärligt talat kändes den lite torr. Jag vet inte om det var en allmän brist på fett (inte helt otroligt) eller att den var dåligt tillredd av personalen på det KFC vi råkade besöka (inte heller otroligt).