torsdag 11 november 2010

Scandinavian Boat Show

Jag var på Scandinavian Boat Show idag och fotograferade företagets monter. Sånt behövs om man vill skriva en artikel om mässan, eller kanske göra en liten film


När jag stod där och fotograferade som bäst så upptäckte jag något. Det stod en tjej i montern bredvid vår. I montern med alla tröjor. Jag blev glad. Inte bara för att hon var tjej, det var mest killar på mässan. Utan också för att hon var ung, och när när jag skriver killar menar jag gubbar.

Jag smög lite närmare för att ta en bild till. Hon såg så ensam ut i sin monter. Bland alla sina tröjor.

Tröjor är sånt man får i present av sina far- och morföräldrar. I mjuka paket. Den värsta sortens paket när jag var liten och den bästa sorten nu, ett ålderstecken kanske? Jag tycker att det borde ha varit fler folk som besökte hennes monter. Alla gamlingar måste ju köpa sina mjuka paket någonstans, varför inte på båtmässan?

Jag försökte smyga mig ännu närmre men då upptäckte hon mig. Hon sken upp, vilket förvånade mig, för jag ser ut som fan - utslag i hela ansiktet - och presenterade sig som Sanna. När jag berättade för Lars hur glad hon verkat sa han att det inte var så konstigt, jag var ju den enda andra under 60 på hela mässgolvet.

Vi hade precis fått igång filmvisningen i vår monter och Sanna hade perfekt vy. Det är småfilmer med mig och Lars, åtta stycken, totalt 6 minuter och 42 sekunder långa. De kommer att köras om och om och om igen. Och om igen. Hela veckan. Ända fram tills vi packar ihop på söndag. Det kommer att bli störigt att titta på. Stackars Sanna.

Hon undrade om jag skulle vara där hela veckan. Hon såg hoppfull ut när hon frågade. Nej, svarade jag. Jag var bara där för att fixa igång filmen och ta lite bilder. Så jag kommer inte att se Sanna något mer den här veckan. Hon kommer däremot att få se mig. Hela veckan. Om och om och om igen. Och om igen. Stackars Sanna.

Jag frågade om jag fick ta en till bild på henne. Min tanke var att skriva lite på företagets hemsida om våra montergrannar, en idé jag gav upp tillbaka på kontoret. Sanna sa nej först med motiveringen att hon alltid blir så ful på bild. Jag undrar om det är något söta tjejer fått lära sig att säga eller om det är ett medfött svar. Oavsett förklarade jag att hon inte alls skulle bli ful på mina bilder.

Har ni vägarna förbi Scandinavian Boat Show så ta er till Sannas monter. Där har ni perfekt utsikt över vår monter och filmerna jag har gjort med Lars. Ni kan köpa mjuka och sköna tröjor. Och om ni ser en söt tjej som står och ser lite kameraskygg ut så hälsa henne att hon inte behöver vara blyg. I alla fall inte när jag fotograferar.