tisdag 2 juni 2009

Sonys E3-presskonferens

Den största nyheten från Sonys E3-presskonferens var något som alla hoppades på som inte kom. Sony tillkännagav inte någon prisreduktion för PS3, ej heller något releasedatum för Gran Turismo 5, detta trots att Microsoft visat upp Forza 3 på sin presskonferens.

Precis som Microsoft med Project Natal och Nintendo med Wii Motion Plus så visade Sony upp en ny kontrollteknik. Genom att använda EyeToy och en specialutformad kontroll liknande en wiikontroll men med en lysande sfär i ena änden visade de vad som kan betraktas som en blandning av Natal och M+.

EyeToy är inte alls lika avancerad som Natal och kan inte på egen hand läsa av rörelser i 3D. Tack vare att mjukvaran vet hur stor den lysande sfären är kan den urskilja var den befinner sig och på vilket avstånd. Resultatet påminde mycket om hur M+ används Sonys version hade större koll på var handkontrollen befann sig i rummet. Den verkade också ha högre precision, men det är svårt att avgöra utan att ha fått chans att prova själv. Handkontrollen kändes ganska prototyp-ig och Sony pratade om den i termer av "detta är nått vi jobbar på" men sa att kontrollen kommer att släppas nästa vår.

Fyra storspel visades upp i spelbar form: Uncharted 2, MAG, Assassin's Creed 2 och God of War 3.

Uncharted 2 såg helt sjukt snyggt ut, och hade mer varierat gameplay i de tre minuter som visades upp än hela första Uncharted samtidigt tycks striderna gå snabbare så antalet fiender kanske inte känns lika onödigt som i första spelet. Fysiken och rymdkänslan var helt otrolig. Från ett hustak kunde Drake titta ut över en hel stad vilket är helt otroligt, och när huset börjar kollapsa och falla isär, så att golvet börjar luta reagerar Drake naturligt. Animationerna i första Uncharted var något som var väldigt imponerande och Uncharted 2 verkar ha ännu bättre karaktärsanimationer.

MAG är ett online FPS-spel för upp till 256 spelare samtidigt. Man blir uppdelad i två lag som består av 16 grupper med 8 spelare vardera sen går det ut på att utföra olika uppdrag. I livepresentationen fick vi följa en sådan grupp vars uppgift var att inta ett fort. Genom att koordinera och slå ut bunkrar och luftvärnskanoner kunde det anfallande laget förstöra motståndarens spawn point, de punkter där de återupstår efter de dött, samtidigt som de flyttade fram sina egna.

Jag har inte spelat första Assassin's Creed-spelet så jag har lite svårt att kommentera på hur varierat tvåan är i jämförelse. Jag vet dock att det var ett av de vanligaste klagomålen på det första spelet och han som presenterade spelet poängterade att tvåan var mycket mer varierat. Spelet utspelar sig i Venedig där huvudpersonen är kompis med Leonardo DaVinci. I en sekvens använder huvudpersonen ett par vingar som DaVinci byggt för att flyga över staden.

I tidigare intervjuer om God of War 3 har det snackats mycket om att spelet ska erbjuda "a sense of scale". Ironiskt nog så var just den känslan något som var gemensam för alla storspel som visades upp. God of War 3 känns som en ganska naturlig uppföljare på de två tidigare spelen och gameplayet kändes lika brutalt som tidigare, fast med fler fiender, bättre grafik och större miljöer. God of War 3 kommer i mars 2010.

Ni kan läsa mina andra inlägg om Sonys presskonferens här: