tisdagen den 2:e juni 2009

Time imponerade av Project Natal

Nu börjar de första reaktionerna från de som testat Project Natal dyka upp på internet. Times reporter ser mycket stor potential i produkten och menar att Microsoft inte valt att göra en rörelsekänslig kontroll som de till Wii, utan gått ett steg längre.

Att använda kameror för att få användaren att spela spel är ingenting nytt. Sonys EyeToy är ett annat exempel på idén. Men den tekniken känns väldigt rudimentär i jämförelse med Natal.

Natal består av två kameror. En vanlig kamera som registrerar färger osv samt en infraröd kamera som kan känna av djup. Det gör att Natal kan urskilja olika personer samtidigt och minskar risken att den störs av att andra personer kliver in i bilden. Dessutom har den en avancerad mikrofon som tillsammans med kamerorna kan klura ut vem det är som talar och lyssna på rätt person. (Jag undrar om den skulle tro att Zillah och Totte var två olika personer.)

Om du ställer dig framför teven känner Natal direkt igen dig och loggar automatiskt in dig till Xbox live. Du kan få din Avatar att röra sig precis som du. Spelar du 1 vs 100, ett frågespel som kommer till XBox Live kan du svara på frågor genom att säga frågan istället för att välja ett alternativ. Det blir som att vara med i ett frågesportsprogram på teve.

Times reporter fick också chans att spela en modifierad version av racingspelet Burnout Paradise med Natal. Håll upp händerna som om du greppar en ratt för att styra, gasa genom trycka foten frammåt, bromsa genom att dra den bakåt och boosta genom att fejka en växlingsrörelse med handen. Reportern tyckte att det fungerade bra, men kommenterar samtidigt att han tycker om att spela med vanlig handkontroll.

Det känns lite som poängen. Det är lätt att titta på demonstrationerna av folk som bläddrar i menyer och viftar med armarna och tänka "det där hade varit mycket enklare att göra med en handkontroll" men de som tänker så är förmodligen inte en del av den tänkta målgruppen. Visst är det häftigt att det går att spela Burnout med Natal, det visar att tekniken är tillräkligt snabb och tillräkligt precis för att klara av hardcorespel, men det är knappast den typen av upplevelser som kommer att sälja Natal.

Natal kommer att behöva unika upplevelser. Spel som är specialdesignade för tekniken. För spelskapare som i över 20 år varit tvugna att förhålla sig till en handkontroll innebär det här en av de största möjligheterna att göra någonting helt nytt. Samtidigt blir det en av de största utmaningarna.

Flera svenska tidningar har skrivit om Natal, men ingen verkar ha provat det ännu.

Kolla in Microsofts Natal-trailer nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar