fredag 5 februari 2010

Jag är med i Aftonbladet!

Jag är med i Aftonbladet. Det är ju helt sjukt. Igår var jag på Akademibokhandeln när min mobil ringde. Det var från Aftonbladet. Jag blev skitskraj och tänkte direkt: "Vad har jag gjort nu?" Hjärnan började jobba på högvarv samtidigt som jag uppehöll reportern med "Mm"- och "Aa"-ande.

Det visade sig att jag inte alls hade skäl att oroa mig. De ringde bara för att berätta att de ville publicera min top-5-lista betitlad "Underbart är kort, fem korta men grymma spel (som inte kostar skjortan)" i sin nylansering av Nöjesbladet.

Listan hade jag lämnat redan förra årtiondet (varför det är ett fel i listan, då Braid numera även går att köpa på PSN) för att de tänkt nylansera Nöjesbladet då. Någonting hade tydligen kommit emellan så den nya versionen kom först idag. Och de hade, som sagt, valt att använda just min top-5-lista vid nylanseringen. Ni kan se listan här nedan (klicka på bilden för att få upp en större version).
Hela händelsen kändes som en bra anledning att fira, så vi drog till The Liffey där jag satt och var mer dryg än vanligt ("förresten, jag är med i Aftonbladet imorgon"), men mitt sällskap tycktes inte ha några problem att bjuda på det. Vi skämtade om att jag förmodligen skulle bli felciterad i alla fall och att det var bäst att vara glad innan jag såg resultatet.

När jag fick tag på dagens Aftonbladet och bläddrade mig till Nöjesbladet fick jag mina farhågor besannade. Rubriken till min lista, som jag tyckte var ganska tydlig i det att den förklarade att det inte var "mina favoritspel" utan bara en lista på fem korta men grymma spel (som inte kostar skjortan) hade naturligtvis bytts ut mot "Vilka är dina favoritspel?".

Det spelar inte så stor roll, dock. Det är ingen lista jag skäms över, även om folk skulle tro att det var mina absoluta favoritspel. Om du inte har spelat Portal, Braid, World of Goo, Plants vs Zombies eller Flower så ta chansen. De är väl värda både din tid och dina pengar. De är spel lite utanför mainstream-fåran som gör mig glad över att jag spelar spel. Och jag tror att de kommer att göra dig glad också, om du vågar prova.