söndag 7 februari 2010

En riktig tjejdag

Jag har haft en riktig tjejdag och jag inser att jag bara genom att kalla det för just "tjejdag" kommer att göra en del lite upprörda. Men det var verkligen en tjejdag och jag ska förklara varför.

Innan jag börjar måste jag dock se till att alla har koll på vad en tjejdag är för något. För att göra det måste vi vara överens om vad tjejer gillar och är bra på. Till min hjälp har jag Markus från Fucking Åmål. Han noterar att tjejer inte är intresserade av teknik utan snarare gillar "utseende, kläder, smink o sånna grejer". Det känns obestridligt. Det här är om möjligt den ultimata definitionen av vad tjejer gillar och en tjejdag måste alltså vara fokuserad på utseende, kläder och smink.
Förrutom det Markus pratar om krävs det egentligen en sak till för att det ska kunna bli en riktig tjejdag och det är en tjej. Eftersom min Emelie befinner i andra änden av Europa fick Pinky vara mitt sällskap istället. Med en tjej fixad var det bara att börja beta av Markus lista. Låt oss börja med smink.

Smink är lätt fixat. Det är bara att bege sig till Kicks. Att kliva in i denna magiska tjejvärld känns som när Harry Potter för första klev in på Diagongränd. Det är märkliga flaskor och produkter som marknadsförs som om de har magiska egenskaper ("300 % mer volym", "Föryngrar huden"). Samtidigt gäller det att vara lite försiktig, jag vet inte riktigt hur de anställda på Kicks är och jag ville verkligen inte sluta som Edward Scissorhands.
Med smink avklarat var det dags att fixa kläder. Tjejer gillar shopping, så att besöka klädaffärer var ett måste. Jag är själv väldigt dålig på att handla kläder, jag känner mig både vilsen och överväldigad på samma gång (jag tycker dock att det är roligt att bli uppassad av personal, eller bara folk i största allmänhet, och kan jag uppnå det kan klädshoppande bli riktigt roligt).

På Gina Trikot hittade jag en sak som såg ut som en brun indianmoccasin (med fransar) för elefanter. "Vad är det där?!" utbrast jag och fick veta att det minsann var en väska. En väska? Det såg verkligen inte ut som någon väska.

Plötsligt fick jag syn på något som såg ut som en rosa vetefläta. Jag tog upp den och kände på den. Den var gjord i tyg. "Men vad är detta då?!" frågade jag bestämt och triumferande. Det var en sjal. Jag provade att lixom sära på flätan för att se om jag skulle kunna få den över huvudet, men det var omöjligt. Det visade sig, och det kom jag inte på själv, att flätan var ihopsatt i ena änden för att den skulle ta mindre plats. Om man tog bort tråden i den änden så skulle sjalen tydligen bli mer sjallik. Jag kände mig ganska dum.

Med kläder och smink avklarat måste måste jag komma till dagens höjdpunkt tillika Markus tredje punkt; utseende. Tjejer gillar att vara fina. De drömmer om det perfekta bröllopet, om att få vara en prinsessa som blir räddade av en riddare i skinande rustning. Det är rosa och vitt och fluffigt och klänningar och tiaror och alldeles, alldeles underbart.

Kan något leva upp till dessa drömmar? Självklart inte, men vad vore jag för drömmare om jag inte försökte? Det var perfekt väder. Strålande solsken och några minusgrader. Snön var iskall och gnistrade vackert i solskenet precis som Edward Cullen. Om Pinky skulle få den perfekta tjejdagen måste hon få känna sig fin och som en prinsessa. Iklädd klänning och vita prinsess-skridskor var detta inte en helt omöjlig uppgift.

När vi väl kom fram till isen hade dock solen gömt sig bakom molnen, men det gjorde inte någonting för istället för sol fick vi snöflingor stora som femkronor som  långsamt singlade ner mot oss medan Beatles spelade "She's got a ticket to ride" i bakgrunden. Vi gled omkring på isen i desperata försök att inte åka på några småglin. Trots min taskiga teknik lyckades jag undvika att mosa ett enda glin. Inte heller Pinky mosade någon, men hon tycktes vara mer förtjust i sargen än vad jag var.

Själv hade jag inte åkt vanliga skridskor på... jag kan inte ens komma ihåg när jag gjorde det senast, jag får alltid så ont i fötterna så jag har aldrig känt mig motiverad att lära mig, men det spelade ingen roll. När jag förklarade att hon inte behövde vara orolig över att jag skulle överglänsa henne eftersom jag inte är så duktig tittade hon allvarligt på mig. Hon spände ögonen i mig och sa att jag var tvungen att lova att inte trilla, det skulle vara pinsamt. Jag lovade att göra mitt bästa.
Efter att ha åkt skridskor måste man dricka varm choklad och det passar ju så bra eftersom tjejer gillar choklad. Det var när vi satt där och sippade på vår choklad som jag insåg att Markus kanske inte är personen jag borde lyssna på när det gäller vad tjejer gillar och inte gillar. I Fucking Åmål är det ju Markus kompis Johan som får Elin. Johan är korkad och har inga egna åsikter, han velar och är feg. När Elin gör slut med honom blir han jätteledsen. Men Johan är snäll och han bryr sig verkligen och kanske borde jag ta med mig det från Fucking Åmål.
Markus bild av vad som är typiskt för tjejer och killar kanske stämmer på ett visst ytligt plan, men är det verkligen det som gör oss glada, som gör oss lyckliga? Jag tror inte det. Titta på Johan när han skjutsar Elin på sin moped. Titta hur han koncentrerar sig för att inte köra av vägen, titta hur glad hon ser ut. Hon är glad trots att hon är klädd i en för stor tröja, trots att de kör så snabbt att sminket hade börjat rinna och trots att de inte är på väg till en shoppingrunda i centrum. Vad är det som gör henne så glad? Jag tror att hon är glad för att hon har någon som finns där, som ser henne och som tycker om henne för den hon är, oavsett vem hon är.

Med Markus lista avprickad hoppades jag att jag även lyckats leva upp till Johans ideal. Jag sippade lite till varm choklad och tittade upp över koppen. Pinky log. Det kändes bra, som att jag gjort något rätt. "Du har en gräddmustasch" sa hon och pekade på min överläpp "det ser roligt ut." Jaja, tänkte jag, jag försökte i alla fall, och jag hade riktigt roligt så det kanske inte spelar så stor roll att hon ler åt mig och inte med mig. Det kanske var precis vad hon behövde, någon att le åt. Kanske är det som tjejer gillar.