tisdag 9 februari 2010

Top 5: Hårdaste spelbrudarna

Spelvärlden är fylld av prinsessor som mest lyckas bli bortrövade och starka manliga karaktärer vars uppgift det är att rädda de stackars hjälplösa kvinnorna. Spelvärlden är dock också fylld av några riktigt tuffa spelbara brudar. Här kommer min top 5.


5. Chun-Li (Street Fighter)
Hon debuterade i Street Fighter II 1991 som den enda tjejen i en ensemble av åtta krigare. Det gör Chun Li till en av de första kvinnliga karaktärerna i fightingspel över huvud taget vilket ger henne en plats på listan.

Till skillnad från många andra kvinnliga karaktärer har Chun Li inte helt galna proportioner. Eller, det kanske hon har, hon har nämligen läskigt muskulösa ben, men det är inte den typen av galna proportioner som jag normalt förknippar med kvinnor i tevespel.
4. Faith (Mirror's Edge)
När svenska DICE tillkännagav att de skulle göra ett Parkour-spel i första personsperspektiv var det många som blev både förvånade och förväntansfulla. Spelet kretsar kring huvudpersonen, springaren Faith, som springer över hustak och upp för väggar för att leverera paket.

Spelet förmedlar känslan av rörelse på ett sätt som sällan skådats från det här perspektivet och Faith syns ovanligt mycket för att vara huvudperson i ett spel vi ser från hennes ögon. Hennes ben och armar flänger så mycket att vi faktiskt känner att vi är Faith.
3. Lara Croft (Tomb Raider)
Jag är lite kluven till att ha med Lara på min lista eftersom hennes fysik är precis sådan som kvinnor alltid är i spel som är gjorde för 14-åriga pojkar. Men det kan inte hjälpas. Lara Croft är en av de första riktiga kvinnliga superstjärnorna i spelvärlden och måste få vara med på topplistan.

Att hon på senare år fått se sig utkonkurrerad in sin egen genre av en man i form av Uncharteds charmige hjälte Nathan Drake gör inte så mycket för vi kommer aldrig glömma Laras brittiska accent eller hennes viga kropp.
2. Jill Valentine (Resident Evil)
Jag kommer ihåg när jag spelade Resident Evil första gången. Jag kommer ihåg när jag såg den första zombien och jag kommer ihåg när hunden hoppade in genom fönstret. Jag tror aldrig att jag blivit så rädd av ett tevespel som jag blev av den där hunden.

Jag spelade som Jill Valentine och det var det första spelet i Survival-Horror-genren jag provade på. Jill är tuff, cool och orädd och hon kan spöa skiten ur alla på den här listan utom möjligtvis...
1. Samus Aran (Metroid)
Som huvudperson i Metroid-spelen på NES och SNES och senare i 3D i Metroid Prime-triologin platsar Samus in i nästan vilken topplista över bästa spelhjältarna genom tiderna som helst. Hon är rymdprisjägare som slåss mot pirater, utforskar främmande världar och gör allt sånt en hjälte ska göra.

Hon har utrustningen och arsenal för att klara av även de svåraste utmaningarna och hon gör det i sin egen takt och på sina villkor. Hon tar den tid som hon behöver, är lugn och metodisk och utforskar och skannar av sin omgivning för att lära sig mer om de planeter hon besöker. Att hon är kvinna (som håller käften) är bara en bonus.