onsdag 5 augusti 2009

Var ligger huvudentrén till Forum Nacka?

Jag var ute i sista minuten och skulle posta ett brev i sistaminutenpostlådan vid Forum Nacka. Att det finns en sådan där fick jag reda på genom att gå till postens hemsida och söka efter närmaste sistaminutenpostlåda. När jag, 19.14, kommer till den stora entrén (entré 1 på bilden) där alla bussar stannar hittar jag en brevlåda. Den töms klockan 18.00 men det står att det ska finnas en som töms vid 20.00 vid Forum Nackas huvudentré.

Men var ligger huvudentrén till Forum Nacka? Jag trodde att jag redan var vid huvudentrén, men så var uppenbarligen inte fallet. Jag går i gallerian och frågar en anställd i första butiken den finns. Han tror att den ligger mot torget en trappa upp. Jag går upp och hittar utgången mot torget (entré 2 på bilden), där finns ingen brevlåda. Jag går och kollar de två andra utgångarna som finns på samma sida av byggnaden (entré 3 och 4).

Jag går in i en restaurang och frågar. De har ingen aning. Jag går och kollar två ytterligare entréer på andra sidan av gallerian (entré 5 och 6). Där finns inte heller någon brevlåda. Klockan är nu halv åtta och jag börjar bli lite desperat. Jag hittar en informationskiosk där jag letar upp numret till Mikael Wallner som är Centrumchef. Han svarar på andra signalen.

Som Centrumchef på Forum Nacka kan man tycka att Mikael Wallner borde vara den perfekte personen att fråga om vilken entré som anses vara "huvudentrén". Men han har ingen aning. Han erkänner att han borde veta, säger att det är något de måste bli bättre på och chansar på att entré nummer 3 är huvudentrén. Det är fel. Han hänvisar mig till pressbyrån där expediten förklarar var sistaminutenpostlådan finns.

Hade jag varit lite mer intelligent och, istället för att lägga massa tid på att fråga folk och springa runt och letat, bara ställt mig frågan: "Om jag var en sistaminutenpostlåda, var skulle jag befinna mig då?". Om jag bara hade gjort det hade jag hittat lådan mycket snabbare.

Som alla vet kommer det en massa stressade personer till sistaminutenpostlådor. Stressade personer vill ta sig dit så snabbt som möjligt. De vill kunna åka bil och inte behöva förlita sig på opålitlig kollektivtrafik. Därför befinner sig sistaminutenpostlådan INTE vid bussarna (där man inte ens får stanna med bilen) utan på andra sidan (ganska långt från Forum, för säkerhets skull).

Jag vill tacka Mikael Wallner för att han hjälpte mig hitta rätt. Han kunde inte svara på min fråga men var vänlig och ödmjuk. Det var inte heller riktigt hans fel. Det var postens låda som var gömd och postens låda som hade den förvirrande beskrivningen (de borde veta att det inte finns någon huvudentré).

Hela situationen hade kunnat undvikas och sistaminutenpostlådan skulle bli lättare att hitta om åtminstone en av följande åtgärder vidtogs:
  • Placera en liten karta som visar var sistaminutenpostlådan befinner sig brevid den andra postlådan. (Det hade löst mitt problem direkt).
  • Gör postlådan sökbar vid informationskioskerna.
  • Se till så att de som jobbar på Forum Nacka får bättre koll på var sistaminutenpostlådan ligger så de kan hjälpa kunder att hitta den.

5 kommentarer :