söndag 24 april 2011

Ölfyllda byxor


Det här är en bild på mina byxor som hänger på tork efter att jag sköljt ur all öl som spilldes på dem igår. Jag var ute med Niklas och Renen när tjejerna vid bordet bredvid oss började ta en massa bilder. Blixten lyckades blända mig varje gång och till slut blev jag så irriterad att jag gick över och frågade om bilderna var tillräckligt bra för att motivera att jag var halvblind. Det var de inte.

Det visade sig att de två tjejerna var syskon från Kroatien. Den ena hade bott i Sverige i ett-och-ett-halvt år och kunde förvånadsvärt bra svenska, den andra systern var bara på besök (en förklaring till varför hon envisades med att fotografera kanske).

"Oh, jag kan ett ord på Kroatiska!" sa jag.
"Kurva?" undrade den svensktalande systern.
"Kurva? Nej, verkligen inte. Mleko jag tror att det betyder mjölk" fortsatte jag.
"JA! PRECIS!" svarade hon och liksom studsade.
"Du kan lära dig maca också" fortsatte hon.
"Vad betyder det?" undrade jag.
"Fitta" sa hon.
"Okej" flinade jag "då kan jag två ord!"

Sen spillde hennes syster sin systers öl över bordet och mina byxor. Jag reagerade genom att tänka att det var irriterande att jag hade byxor på mig vilket jag antar att systern inte alls hade planerat.

Vi lekte "gissa åldern" en lek där alla fick gissa min ålder men jag slapp gissa deras. Det visade sig att småtjejerna jag gissade knappt var byxmyndiga i själva verket var 20 och att de Kroatiska tjejerna var 26 och 28, vilket var flera år äldre än jag gissat men förklarade hur det kom sig att 28-åringen kunde ha en elvaårig son.

Alla, inklusive 20-åringarna, gissade att jag var 21 år gammal. När jag berättade att de gissat fem år fel blev de förvånade och försökte försäkra mig om att det var positiv att se ut som en 21-åring.

Jag-kan-lära-dig-ett-ord-till-på-Kroatiska-tjejen fortsatte att få sin öl spilld på mig, men det var alltid olika personer som spillde den och det kändes aldrig medvetet. Det kändes däremot rätt blött och efter en drygt en timme badade jag i en ölaura.

Och nu hänger som sagt mina byxor på tork.