måndag 12 april 2010

Att rädda världen

Om du var tvungen att offra dig för att rädda världen, skulle du göra det? Jag tittar på Armageddon (precis lagomt cheesy amerikanskt för den här typen av frågeställningar) och tänker "självklart skulle jag göra det, vem skulle inte göra det?". Det är sorgligt och mäktigt. And it get's me every time.

Men att rädda världen är abstrakt. Vad menar vi med "världen"? När jag tittar på nyheterna har jag ofta svårt att relatera till händelser som sker långt bort. På ett intellektuellt plan kan jag förstå vad som händer när en jordbävning drabbar ett fattigt land på andra sidan jorden, men det betyder inte att jag verkligen förstår.

Om farmor blir fälld i tunnelbanan och bryter benet är det en större nyhet för mig än någon naturkatastrof på andra sidan jorden.

"Världen" är ett diffust och ointressant begrepp. Det betyder inte samma sak för mig som det gör för dig. Faktum är att världen nog är mycket mindre än jag kan föreställa mig.

Jag skulle kanske kunna göra som Bruce Willis i Armageddon, offra mig för att rädda världen, jag skulle rädda miljardtals med människor. Men det skulle inte vara min anledning. Det är inte det som är viktigt. Det är inte de jag vill rädda.

Nej, världen är långt mycket mindre än så. Oftast är det min familj och mina vänner, ibland är den ännu mindre.

Ibland är du hela världen.



Jag skulle säga att jag gör det för "världen", jag skulle se dig i ögonen och du skulle förstå. Det är något jag måste göra. För världen. För dig.