fredag 10 december 2010

[Egypten] Danskjävlar

Jag hatar inte danskar generellt. Danskjävlar har jag däremot svårt för. Jag satt bredvid två på flyget idag.

Det var ett äldre par som beställde in varsin gammeldansk precis när planet lyft och klockan knappt passerat åtta på morgonen. Sen ägnade de resten av resan åt försöka lösa Sudokus och åt att dricka ännu mer gammeldansk. Danskjävlar.

Första intrycket av Egypten är öken, men knappa 30 grader och sand mellan tårna känns skönt för mig som aldrig lyckats vänja mig vid minus tio och snö som kryper ner i nacken.

Hotellet är som väntat fyllt av en blandning av nordeuropeer strax över pensionsåldern. ”Kvällsunderhållningen” plankad direkt ur Sällskapsresan, komplett med fågeldans och en överentusiastisk DJ.

Så åt jag min första kofta, en köttfärsdolme som ironiskt nog var gjord på lamm. Det var mycket gott vilket gjorde mig besviken på den kycklingkofta jag fick tag på någon timme senare som inte alls var lika gott kryddad.