söndag 1 november 2009

Tele2 Support-prank

En vän har problem med sitt 3G-modem till datorn. För två veckor sedan var jag över och försökte få det att fungera, men det gick inte så bra. Men när hon lämnade mig ensam med datorn i några minuter tog jag chansen att förbereda ett litet prank. Jag hade aldrig kunnat ana att det skulle gå så bra.

3G-modem fungerar så att du har ett SIM-kort med tillhörande telefonnummer. Det gör att du förrutom att surfa även kan skicka SMS med hjälp av programmet som du använder för att ansluta till internet. Det visste inte min vän om. Jag tog reda på numret till hennes modem och gick in i adressboken och la in mitt eget mobilnummer med namnet "Tele2 Support".

Tanken var att om jag skulle skicka ett SMS till modemet så skulle det komma upp som "Tele2 Support" och jag skulle då kunna lura henne. För att försäkra mig om att hon inte skulle komma på mig väntade jag en vecka med att göra mitt nästa drag.

Det jag gjorde var att jag skickade ett SMS med texten:

"Vi har upptäckt att du har ett problem med ditt internet."

Min vän kommenterade SMS:et (ovetandes om att det var jag som skickat det) i en chatkonversation med mig.

"å nu har jag fått ett sms till dongeln från tele2 om att de har upptäckt att jag verkar ha ett problem med internet
suck"

Sen var det bara att sitta och vänta på hennes nästa drag. Några minuter senare fick jag följande chattmeddelande:

Hon: du fick mig att ringa tele2!!
Jag: :D
HAHAHAHA
Hon: när han sa att han hade kollat på hitta och att det var ett privatnr så visste jag att det bara kunde vara en
FUCK :)

MISSION ACCOMPLISHED!