måndag 19 oktober 2015

Fyra enkla steg – ett LinkedIn-experiment

Jag har börjat med ett experiment på LinkedIn för att testa en teori som jag har. Första delen heter "Fyra steg till garanterad framgång" och är publicerad nedan.

Men först lite förklaring. Jag tror att folk beter sig ungefär lika korkat på alla sociala nätverk, även på LinkedIn som försöker marknadsföra sig som mer professionellt. För att testa detta har jag skrivit en superironisk text i ett försök att se hur folk beter sig. Lite beroende på utfallet är det möjligt att jag skriver fler texter på samma tema. Om ni vill läsa texten på LinkedIn kan ni göra det här, annars har jag klistrat in texten nedan.
1. Använd en inspirerande bild 
Exakt vad en bild föreställer är sekundärt till känslan den förmedlar. En inspirerande bild kan ha något banalt och meningslöst motiv som en person som sträcker armarna i skyn mot en himmelsblå bakgrund men ändå funka. Använd dig av det där du vill förmedla ditt budskap.

2. Hänvisa till studier 
Forskare på Kawazakiuniversitet i Kyoto har visat att folk tror mer på vad du skriver om du hänvisar till studier eller forskare, även om du ljuger. Nästan ingen kollar källor och ännu färre googlar för att ta reda på om studien du hänvisar finns på riktigt, så utnyttja det.

3. Använd statistik
Vissa menar att upp till 73 procent av all statistik som används är uppdiktad. Det är naturligtvis svårt att mäta och mörkertalet befaras vara väldigt högt. Men det spelar ingen roll. Studier visar att statistik som bekräftar det vi säger gör att vi känner oss trygga, även om statistiken är inte är sann.

4. Gör listor
Enligt en belgisk studie från 2009 föredrar nio av tio att ta till sig information via listor. Det vara skillnaden på ett budskap som går fram och ett som ignoreras. Listor gör att vi får en känsla av överblick som är oslagbar när du försöker förmedla ditt budskap.