måndag 2 april 2012

Tårttillblivelse

Igår firade jag min födelsedag, typ, genom att baka min första princesstårta, typ.

Först till förberedelserna.

Jag tycker att man ska skydda sig. Och som den ansvarstagande killen jag är såg jag till att köpa latexbaserat skydd. Att det dessutom stod Extra tunn för maximal känsla och kontroll gjorde det inte lättare att låta bli att handla.


Sen var det dags att göra fyllningen till tårtan. Jag mixade hallon och mynta.


Efter lite knep och knåpande, hasselnötshackande och allmänt tårtbyggande började jag färga marsipanen. På med latexhandskarna för att inte färga ner hela mig. Att kavla marsipan visade sig vara svårt (men när jag klagade tittade Jamilla på verktyget jag använt och sa "Det kanske är för att du kallar det där för en 'kavel?'").



Jag dekorerade tårtan med en fin triforce som mer än en person misstog för en symbol för radioaktivitet. Den symbolen ser inte alls ut så. INTE ALLS.


Vid det här laget var tårtan typ klar. Jag hade mina tårtbottnar, hallon- och myndablandning, hackade hasselnötter, marängbotten och vispgrädde insvept i ett lager rosafärgad marsipan. Det var bara en sak som saknades: en värdig text.

Jamilla hittade direkt limflaskan. När jag förklarade att jag hade blå pyntglasyr som hon kunde använda blev hon lite besviken men hon gick ändå med på att sätta sin personliga touch på tårtan.


Slutet gott, allting gott (förrutom pyntglasyren som smakade som sån där blå barntandkräm). Jag är, trots smaken på glasyren, väldigt nöjd med mitt första typ princesstårta. AAAAAAAAAA+++++ WILL DO AGAIN.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar