måndag 26 mars 2012

Skisser i anteckningsblocket

När jag bläddrar igenom mina gamla anteckningsblock inser jag att jag sällan varit särskilt intresserad av att anteckna.

De är fyllda av formler, geometriska mönster, filmcitat och figurer. Kanske behövde jag inte anteckna för att komma ihåg? Kanske var jag så uttråkad att jag kände att de där krumelurerna på sidan var det bästa sättet att fördriva tiden?

En sak som är säker är att det inte har förändrats särskilt mycket. Har jag papper och penna framför mig när jag lyssnar på någon så är risken rätt stor att jag börjar kladda något. Ibland är det vettigt, ofta bara nonsens. En del av mig hoppas nog att jag av en slump ska upptäcka något min marginal är för snäv för att rymma.

Ett självporträtt?

Nu har jag hittat den perfekta skiss-sidan på nätet. Det jag gillar med den är att den tycks komprimera tiden. Det som tidigare tog en hel föreläsning att skissa ihop går nu att kladda ner på bara några sekunder. Det är tillfredsställande och avslappnande. Precis vad som behövs när man sitter i telefonkö.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar