torsdag 29 mars 2012

The Hunger Games

Häromdagen fick jag frågan hur mitt huvud fungerar. Om jag måste tänka hela tiden. Svaret är nog ja.

Jag och Anton var och såg The Hunger Games.


Tidigt i filmen blir förklaras det att två personer från Distrikt 12, ett av de mest avlägsna distrikten, ska få åka till huvudstaden. De kommer att vara framme om mindre än två dygn och de åker ett höghastighetståg med en marchhastighet på 320 km/h.

Jag gör en snabb överslagsräkning:
  • 320 km/h är 32 mil i timmen.
  • Mindre än två dygn är minst ett dygn, det vill säga 24 timmar.
  • 32 gånger 24 typ 750 mil, eller dubbla det 1500 mil som maxavstånd.
  • Men tåget färdas inte kortaste vägen. Om de färdas som längs kurvan på en cirkel i stället för längs diametern (eller som längs en sinuskurva med amplituden ett, beroende på vad som är enklast att föreställa sig) innebär blir avståndet blir π/2 (det vill säga typ 1,5) gånger längre. Det känns som ett rimligt antagande.
  • 750 till 1500 delat på 1,5 är 500 till 1000 mil.
  • Men om Distrikt 12 är ett av det mest avlägsna distrikten borde det finnas något annat avlägset distrikt som ligger lika långt bort åt andra hållet. Landet borde därför vara mellan 1000 och 2000 mil från ena sidan till den andra.
  • Jorden har en ekvatorialomkrets på 4000 mil, så landet där The Hunger Games utspelar sig skulle vara större än en hel kontinent.
  • En annan tanke, om det är mellan 500 och 1000 mil till huvudstaden, låt oss säga 750 mil, hur långt är det i förhållande till Stockholm? Det är typ som avståndet härifrån till Seoul i Sydkorea. Vilket är aslångt bort.
Jag sitter där och funderar medan tåget susar vidare och filmen fortsätter. Jag tänker att huvudstaden kanske inte ligger mitt i riket. Och så plötsligt blir filmen så spännande att jag slutar räkna.


När jag kommer hem kollar jag Wikipedia och inser att filmen utspelar sig typ i USA, att huvudstaden ligger typ i Colorado och att District 12 är typ i Virginia. De ligger bara 300 mil ifrån varandra och jag känner mig lurad. Kunde de inte bara ha sagt att det var typ i USA så jag hade kunnat räkna på något annat.

Men jag gillade filmen.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar