onsdag 23 november 2011

Vi hade typ internet redan 1991

När jag var sex år gammal flyttade vi till Frankrike.

Vi hyrde ett hus med en terrasserad tomt och flera olivträd. I hallen stod det en liten terminal som var uppkopplad mot ett nätverk via ett modem.


Minitel hette den och det var en fransk internetföregångare som man kunde boka resor och tjänster med, söka i telefonboken och förmodligen göra ungefär samma saker som man kan med text-teve.

Jag var aldrig särskilt intresserad. För mig kändes den mer som en hushållsmaskin än som en portal till omvärlden. Och förresten var jag alldeles för upptagen med att pussa på tjejer, titta på MacGyver och vårda min hockeyfrilla. Men när jag tänker tillbaka på det är det rätt coolt ändå.

Vår lilla Minitel, en internetföregångare.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar