fredag 11 november 2011

Googles magi

Googles sökalgoritm slutar inte imponera med hur snabbt den hittar det jag letar efter. Och då menar jag verkligen "det jag letar efter" och inte "det jag söker på". Det känns magiskt.

Igår ville jag visa en bild på den där tjockisen från The Hangover. Jag visste att hans namn började på Z och att det låter som Zalafa— mer än så hann jag inte skriva förrän Google visade resultaten för sökningen på Galifianakis, knappt en bokstav rätt från det jag sökte på men precis det jag letade efter.


HUUUUUUR?

Lätt som en plätt. Det spelar ingen roll vad jag söker på, Google fixar det oavsett.

I just det här fallet var jag ju lite dryg och trodde att jag visste ungefär vad snubben hette, vilket jag uppenbarligen inte gjorde. Min teori är att Google lär sig av vanliga felstavningar och felsökningar och anpassar sina resultat efter det.

Men jag hade ju inte behövt ha någon aning om vad han hette. Hade jag bara tänkt "fat dude from the hangover" så hade Google förstått mig redan på fat dude from t.

 
Okej, det här kanske var för uppenbart.

Så bra är Google idag. 2011. Så bra att det känns som att den vet vad jag letar efter innan jag gör det. Men Google arbetar ständigt med att förbättra sina sökresultat, med att presentera dem snabbare och med större säkerhet. Frågan är hur det kommer att vara om ett år, eller om fem.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar