lördag 8 oktober 2011

Placeboeffekten och tankens makt över kroppen

Jag tycker att placeboeffekten är cool eftersom den visar hur stark huvudets makt över kroppen är.

Samma piller kan göra oss glada eller ledsna, lindra vår smärta eller göra oss illa. Allt handlar om vad vi tror.
 

Det får mig att tänka på två saker.

När jag var fyra var Romrom fortfarande beroende av cigaretter. Jag kom up på balkongen där hon stod och rökte.

— Varför röker du? frågade jag. Hon gav mig någon dålig ursäkt om att det var så svårt att sluta.
— Romrom! sa jag argt. Det är huvet som bestämmer!

Hon höll med. Vad skulle hon göra? Visst är det huvudet som bestämmer. I efterhand har hon förklarat det som att det var ögonblicket då hon verkligen bestämde sig för att sluta. För när en fyraåring ser igenom ens ursäkt, ens försök att rättfärdiga ett beteende som man vet är dåligt, då är det inte så mycket annat man kan göra.

När jag var fyra år gammal hade jag en idé om att huvudet var det som bestämde. Idag känner jag likadant, även om jag försöker låta bli att analysera allting logiskt hela tiden och istället ta ett djupt andetag och verkligen känna. Känna hur jag känner. Känna vad jag tycker.

Min andra placeborelaterade tanke har att göra med naturläkemedel. Jag tror att de kan fungera, åtminstone lika bra som sockerpiller. Och med tanke på hur bra sockerpiller fungerar så är det ett väldigt bra betyg.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar