lördag 24 oktober 2009

Dödsfälla på ICA brommaplan UPPDATERING

Tidigare i månaden skrev jag om en Dödsfälla på ICA Brommaplan. De hade blockerat en nödutgång (till vilken en mängd nödutgångsskyltar pekade). Det jag kände mig mest upprörd över var dock hur nonchalant jag blev bemött av butikspersonalen när jag påpekade att nödutgången var obrukbar.

Jag mailade till butikschefen och ringde till Storstockholms Brandförsvar som har hand om brandinspektioner av offentliga lokaler. Där var det ingen som svarade, så jag var tvungen att tala in ett meddelande. Några dagar senare ringde brandinspektören upp mig. Han hade gjort en ny inspektion av lokalen (och då hade ICA hunnit plocka bort hindren från nödutgången).

Det är bra. Jag vågade mig tillbaka till butiken där jag tog en bild på den numera icke-blockerade nödutgången (som personalen påstod inte var någon nödutgång).



Mannen som gjort brandinspektionen sa att jag måste förstå att det är stressigt för de som arbetar på ICA och att det ibland kan hända att varor blockerar nödutgångar, men att det endast är temporärt. Jag tänkte för mig själv att jag skulle kunna använda samma argument när jag blockerar dörren till förarplatsen på tunnelbanan, men jag sa inget för jag ville inte irritera honom.

Jag förstod att han hade pratat med någon från butiken. Butikens argument är jättefint, och hade det inte varit för att de anställda sagt till mig att det inte var något problem att "nödutgången" var blockerad för att det "inte är en nödutgång" så hade jag säkert köpt argumentet. Nu känns det mer som en dum bortförklaring.

Antingen vet inte de anställda på ICA Brommaplan vad en nödutgång är, vilka utgångar som räknas som nödutgångar, och att de inte ska blockera nödutgångar, vilket gör att nödutgångarna blockeras av misstag. Eller så är de medvetna om vilka dörrar som är nödutgångar och anser att det är okej att de blockeras temporärt när det kommit extra mycket varor till butiken, men tycker att det är okej att ljuga för sina kunder om vilka utgångar som är nödutgångar.

Eller så var de anställda jag pratade med bara korkade. Jag vet inte vilket som skrämmer mig mest.

Oavsett vilket är jag glad att nödutgången inte längre är blockerad. Jag är också glad att det gjordes en ny inspektion. Jag hoppas att ICA Brommaplan kommer att bli bättre på att kommunicera med sina kunder och att de i fortsättningen försöker ge ett sken av att visa större respekt för sin brandsäkerhet.

Ingen från ICA Brommaplan har hört av sig till mig (trotts att jag mailat), men en sökning på ICA Brommaplan på Google visar att jag i alla fall vunnit en liten vinst!