tisdag 22 september 2009

Nya smaker och dofter


Allt luktar och smakar annorlunda här. Maten är annorlunda: enklare, rakare. Kött med friterad potatis. Kanske någon sås. Fisk med friterad potatis. Kanske någon sås. Det är inte så mycket rätter som det är valmöjligheter. Men varför skulle jag vara bättre på att kombinera ihop en måltid än vad en utbildad kock är? Jag kanske bara ätit på fel ställen.

Dofterna är annorlunda också. Det står aldrig i guideböckerna, men ger en väldigt stark känsla av att "vara där". Eller här. Som är där jag råkar vara just nu. Till och med Emelie doftar annorlunda. Min Emelie.

Det gick precis förbi vad jag antar var en tiggare som bad om pengar. Klädd i hela och rena kläder, med en ny handväska i svart läder över axeln, krävs det mer än några krokodiltårar för att jag ska släppa till.

"I AM SORRY! I DO NOT UNDERSTAND YOU!"

Hon gick. Blev inte gladare. Men gick. Bra.

Jag har tagit några bilder på statyer här i Oviedo. De tycks gilla att avbilda kvinnor. Förtvivlade, funderande och sökande kvinnor.
Jag undrar varför.