fredag 30 september 2011

Möt din rädsla - bli din egen Batman

Batman Begins handlar om att möta sina rädslor. Bruce Waynes resa mot att bli Batman börjar när gangsterledaren Carmine Falcone säger:
"This is a world you'll never understand. And you always fear what you don't understand."
Jag tror att det ligger mycket i det och att det finns mycket att lära sig av Batman Begins.
  1. Det vore awesome att vara miljardär.
  2. Alfred är typ världens bästa butler.
  3. Alla borde ha en uppfinnarjocke lika trevlig som Morgan Freeman.
Men det viktigaste viktigaste lektionerna i Batman Begins har med rädsla att göra. Rädsla är farligt eftersom det leder till ilska, som i sin tur leder till hat som leder till lidande (enligt mina nördkällor). Och att människor ska behöva lida på grund av sin egen eller andras rädsla är dumt och framförallt onödigt.

Visdomsord med nördcred.

Rädsla för det det vi inte förstår kan visa sig på olika sätt. När mamma bytte profilbild på Facebook för några månader fick hon ett mejl från en person som övervägt att bli hennes vän på Facebook. "Du har bytt profilbild" skrev personen "vad ska mina vänner tro om jag har en vän med den bilden?"


Mammas profilbild på Facebook.

När mamma berättade att hon fått negativa reaktioner blev jag förvånad och lite rädd. Jag förstod inte. Vad är det för fel på mammas bild? Eller liksom, jo, jag fattar ju. Vitbalansen är ju helt fel och så är det mycket rörelseoskärpa. Men det lär ju knappast vara kvaliteten på bilden som personen blev upprörd över. Med Batman Begins färskt i minnet undrar jag om det inte handlar om rädsla?

Förförra helgen var jag och såg Kyss mig. En tjej och en kille ska gifta sig men så blir tjejen kär i en annan tjej. Jag tolkade filmens budskap som att man inte kan rå för vem man blir förälskad i. Du kan veta att det är "fel"och att det kommer att leda till en massa krångel men det spelar liksom ingen roll. Kärleken bryr sig inte om sånt.


Kärlek är inte så lätt att förstå sig på. Det är lite läskigt.

Det är inte därför jag tar upp filmen. Filmen handlar om rädsla för det vi inte förstår. Det är rädslan huvudpersonen känner när hon inser att hon är kär i en annan tjej. Det är rädslan hennes pappa känner när han inser att dottern är bisexuell. Först förstår han inte, sen blir han rädd, sen blir han arg (vad som händer sen tänker jag inte avslöja, men det involverar haricots verts).

Det är enkelt att välja rädsla som första reaktion just för att vi inte förstår.

Pappa brukar säga att människan är det farligaste djuret. Han säger "Tänk om du gick på Sergels torg och alla människor var utbytta mot tigrar, visst skulle det vara läskigt? Tänk på att människor är ännu farligare". Om vi ignorerar hans uppenbara försök att ge mig agorafobi (torgskräck) och lyssnar på vad han säger inser vi att han har rätt.

Människor kan vi läsa av, rätt hyfsat i alla fall. Vi kan se om de är arga eller ledsna, glada eller irriterade, hungriga eller proppmätta. Hur tigrar känner är svårare att veta. Och det är läskigt. Det gör att de flesta skulle tycka att det var mer obehagligt att gå över Sergels torg om det var tigrar istället för människor.

Jag tror att de flesta skulle må bättre av att utmana sig själva. Möt dina rädslor. Utforska varför vissa saker gör dih rädd och orolig. Lära dig mer om dig själv och hur du fungerar. Kort och gott, bli din egna Batman. Frågan är bara, när ska din resa börja?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar