tisdag 23 mars 2010

Jaga vindkraftverk

Jag gillar vindkraftverk. Speciellt stora vindkraftverk. De rör sig så långsamt, så lugnande. De är stora och ståtliga och ger ren elektricitet nästan gratis. För att illustrera hur stora vindkraftverk kan vara vill jag visa en bild på mig och Emelie när vi besökte ett vindkraftverk i östra hamnen i Malmö.

Vindkraftverket är hyfsat stort, med sina 2 MW ger det tydligen elektricitet till hela västra hamnen (där Turning Torso står), men det finns vindkraftverk på över 6 MW, så det där tillhör knappast de största vindkraftverken. Trots det är det ganska imponerande. Jag och Emelie ser ganska pluttiga ut i jämförelse.

Just den här dagen när vi skulle ta bilder så var det väldigt svårt att hitta vindkraftverket. Vi visste att det stod i östra hamnen, men det var dimmigt på förmiddagen så när vi begav oss ut på jakt efter vindkraftverket så kunde vi inte hitta det.

Vi var tvungna att åka tillbaka till pappa och äta lunch och kolla på kartan var vindkraftverket stod egentligen. Efter lunch hade dimman lättat och då var det mycket lättare att hitta vindkraftverket (och då visste vi dessutom var det stod.)


Eftersom Google är så fantastiskt kan jag visa exakt var vindkraftverket står. Det är bara att zooma ut på kartan här ovan om du har svårt att orientera dig (åh, om jag bara hade haft en telefon som klarat av google-maps den dagen).

Här är en liten bildsekvens på när jag är på väg för att sätta upp stativet så jag kan fotografera vindkraftverket. Jag har en helt egen löpstil, graciös men bestämd. Svårt att tro att jag en gång varit med på ett balettuppträdande utklädd till vits-ippa klädd i gröna trikåer. Christoffer, om du läser detta: vi var grymma!

Jag vill också passa på att komma med en liten rättelse. Det var inte Emelies 25-årsfest i lördags. Det var en "Välkommen hem"-fest i Emelies ära som bara råkade sammanfalla med Emelies 25-årsdag. Jag ber om ursäkt för eventuell förvirring här på bloggen.