onsdag 4 april 2012

Efterlyst i Järna

Jag sitter hemma hos Romrom och Göran och tittar på Efterlyst. Jag tittar sällan på tablåteve så det här känns ganska exotiskt.

Det är mycket som jag inte har någon aning om. Vad gör Thomas Bodström i Efterlyst? Varför lägger de så mycket tid på att slå sig själva på bröstet och förklara hur de har kunnat hjälpa? Som Efterlyst-rookie antar jag att de skryter så mycket för att fler ska höra av sig. En liten du-gör-skillnad-boost som samtidigt har bieffekten att de i programmet känner sig duktiga.

20:20 Det är dock lite roligt när de visar människor som misslyckas kapitalt med sina brott.

20:25 "Mannen har varit naken på... underkroppen" säger de, nästan lite osäkert.

20:26 Reklam.

20:31 Någon stackare blir misshandlad. Usch. Varför tittar vi på det här?

20:34 Intervjuar kvinna från Stöldskyddsföreningen. "Nu vill vi ha era bidrag" säger hon och tittar bredvid kameran. SE PÅ DEN DU PRATAR MED. Tack.

20:35 "Carl-Erik är inte den enda äldre som har råkat illa ut på senaste tiden." "Gunnar fick sina tänder utslagna för en plastkasse." "99-åriga Saga blev anfallen i sin lägenhet i Tensta två dagar i rad." "Man hade inte en chans mot de där jädra... charmknuttarna."

20:38 Nu börjar jag bli rätt trött på det här programmet. Bara 20 minuter kvar.

20:42 Reklam. Göran är snabb att muta. De gör en ICA-reklam (vi tittar utan ljud) och jag påminns om en kollega som sa "Man vill ju se vad de [i ICA-reklamen] ".

20:48 "Pernilla" har åkt svarttaxi och blivit våldtagen. Vad lär vi oss av det? Åk inte svarttaxi. Bli inte full. Blä. Jag mår så dåligt av det här. "Det här fallet tycker jag absolut att vi ska försöka lösa" säger Hasse Aro och går över till ett annat fall. Jaha, Hasse, det tycker du? Just det här fallet? Det tycker jag med.

20:54 Nu ska Bodström prata om kvinnor och våldsbrott.

21:00 Nu är det slut. Äntligen! Jag fattar inte varför folk tittar på Efterlyst. Jag blir bara rädd och fylls av oroskänslor. Jag hoppas att det går över snart och att jag inte får mardrömmar. Varför ska folk vara så elaka mot varandra? Och så korkade?

Oh, well. Imorgon ska jag, Göran och Romrom ta bilen ner till Skåne där jag får träffa mamma, pappa och Stella. Det ser jag fram emot.

 

 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar