torsdag 4 november 2010

Halloween på Pure

"Försök att slappna av" sa hon och doppade penseln i färgburken. "Jag är full så jag vet inte hur bra det här kommer att bli."

Hon sneglade över min axel. "Blir säkert bättre än de stackarna jag övade på" fortsatte hon och nickade mot killarna som stod bakom mig. De såg ut som två pandor. Hon log mot dem. De flinade tillbaka.

Hon höjde penseln, tittade koncentrerat och bet sig i läppen. Den mjuka penseln gled över kinden. Jag slöt ögonen och drömde mig bort. Jag svävade på moln, kände silkeslena fjädrar mot min hud.

Någon stötte till min rygg och jag var tillbaka i verkligheten. Jag såg mig omkring. Var befann jag mig?

Jag hade blivit indragen på herrtoaletten av min sminkös bara några minuter tidigare. Hon var lång och smal och det skulle inte förvåna mig om hon jobbat som modell. Vampyrtänder, spetsknästrumpor och sånnadär handskar som går till armbågarna. Det såg ut som att hon hade satsat på en ganska vågad French Maid-dräckt men glömt att ta på sig klänningen. Vampyrtänderna gjorde att hon såg ut att komma från ett avsnitt av True Blood.

Jag vet inte, jag kanske minns fel. Det är möjligt att hon hade något över sina underkläder, oavsett vad det var så lämnade de plaggen inget bestående intryck.

Någon kom in på toan, såg att jag höll på att bli sminkad, frågade något dumt om varför, tittade på vem det var som sminkade mig, lät hakan falla till golvet och ursäktade sig till mig med en blick av blandad avundsjuka och vördnad.

Samma procedur upprepades ett flertal gånger av olika toalettbesökare. Jag växte varje gång. Någon gav mig en trollkarlshatt ("Du ser ut att behöva en hatt!") och när sminkningen var klar tog jag på hatten och klev ut från herrtoaletten med ett ohälsosamt bra självförtroende.

Det var Halloween på Pure och kvällen hade bara börjat.