söndag 1 augusti 2010

Motellets märkliga madame

Jag skulle egentligen publicerat nästa del av reseberättelsen idag, från i onsdags när vi åkte genom Rhode Island, men det får vänta.

Jag sitter utanför rummet till motellet med datorn i knät, det är enda platsen där Wifi-uppkopplingen fungerar, och trots att jag suttit här i över en timme har jag inte åstadkommit någonting alls.

En kvinna som bor tre rum bort började prata med mig. Hon är en sån där kvinna som man brukar kalla för en "crazy cat lady", fast utan katter. Hon heter Elisa och är 52 ("I'm much older than your father!" sa hon till mig). Hon har konspirationsteorier om ALLT. "I'm a writer, I get my news from all sorts of sources!".

Hon har berättat om vilka platser vi borde besöka imorgon innan vi far ("You could go to Sleepy Hollow!") vad vi ska undvika ("Lock the doors to your car, and don't ever stop when you're in Newark!") och till och med gett mig en sten. Äkta kvarts påstod att det var. Hon hade hittat den på sin tomt och gett den till mig.

Hon är övertygad om att Titanic sänktes för att arvtagarna skulle få massa pengar. Och att de barn som försvinner och/eller dör i USA dödas av sina mammor som har Munchauser Syndrome. Och att IMDB har fel om vem som spelade Kung Arthur i Excalibur från 1981. Och att engelska är mycket svårare än ryska för att "Sandwich" kallas "Hogie" eller "Sub" beroende på var man befinner sig.

Hon tycker att svenskar är "Tall, blonde, blue-eyed and gorgeous, like you!" och har försökt para ihop mig med en annan gäst på hotellet. Och hon blev MYCKET imponerad av mitt "Royal name". Om vi ses imorgon ska hon rita en karta till mig.

Som ni förstår får den vanliga reseberättelsen vänta. Det har hänt mycket. Highlights inkluderar vithajar, reportrar och blåljus, men mer om det i senare inlägg