söndag 6 december 2009

Man köper pistol av Lego, blir gripen av SWAT-team

Jeremy Bell från Toronto hade köpt en pistolreplika av Lego. Paketet kom till hans kontor på i torsdags eftermiddag, varefter Jeremy byggde ihop vapnet (och visade det för sin kollega som hade sönder det direkt).

Några minuter senare stormade ett SWAT-team med sex beväpnade poliser kontoret. På kontoret var det några som spelade Modern Warfare 2 när de hörde skrik från korridoren. Först trodde de att det var grannarna som bråkade, men sen hörde Jeremy att någon ropade hans namn.

Jeremy gick ut i korridoren där SWAT-teamet satt hukade, en polis hade en lite spegel som han tittade runt hörnet med, andra hade ficklampor fastspända på vapnen så Jeremy kunde inte riktigt se vad som pågick. Han blev instruerad att sätta händerna på huvet, snurra ett varv och dra ut skjortan ur byxorna, för att bekräfta att han inte var Legobeväpnad, och sedan långsamt gå baklänges mot poliserna.

Väl framme vid SWAT-teamet handfängslades han, drogs in i trapphuset och blev upptryckt mot väggen. Han var omringad av 6 SWAT poliser beväpnade med hagel- och automatgevär. I det här läger tänkte Jeremy att det var en bra idé att fråga varför han blev gripen. Någon hade tydligen sett honom med ett vapen.

"Allvarligt? Det är lego. Det är i en låda, i delar kan jag tillägga, vid mitt skrivbord"

Två SWAT-poliser höll Jeremy tryckt mot väggen medan de andra gick in på kontoret för att hitta vapnet.

"Vi har hittat det... det är lego."

Och så släpptes Jeremy ur handklovarna.

Jeremy säger att han inte kan klaga på hur polisen reagerat. Legopistolen ser riktig ut, men det var inte som att han sprang runt på stan med det. "Jag gjorde ingenting med [vapnet], men såg mig sätta ihop vapnet genom ett fönster och ringde polisen. På håll kan jag förstå hur det skulle se äkta ut, trots att jag inte viftade runt med vapnet."

Förrutom SWAT-teamet kom även 2 poliser i civilkläder, två undercover poliser, en polishelikopter. Gatorna runt kontorsbyggnaden spärrades med fem polisbilar, två ambulanser och ett dussin poliser som bevakade huset utifrån.

"Jag kan inte föreställa mig vad som skulle hänt om jag gått ut, men de grep tydligen någon annan som lämnade byggnaden, handfängslade honom och tryckte upp honom mot polisbilen. Jag hoppas att han är ok..."

Läs om händelsen på Jeremys blogg och kolla in nyhetsinslaget om händelsen.