tisdag 6 juli 2010

Jag är rädd för mitt USB-minne

Jag skulle uppgradera operativsystemet på datorn jag använder på jobbet. För säkerthets skull valde jag att säkerhetskopiera mina viktiga dokument på ett USB-minne. Ett USB-minne som ser ut som en elak robot.

Designen kanske är en slump. Det kanske inte är meningen att jag ska se ett ansikte. Det är kanske snarare människans förmåga att se ansikten överallt som gör att jag ser ansiktet i USB-minnet. Jag vet inte. Det jag däremot vet är att jag litar hundra procent på att mitt USB-minne kommer lagra min information på ett säkert sätt.

Titta bara på det. Nåde den som försöker förstöra informationen på den där USB-stickan. Jag tror till och med att den kan överleva att bli tvättad tillsammans med mina byxor. Inte för att jag kommer att testa. Det skulle jag inte våga.

Faktum är att jag är lite orolig att USB-minnet på något sätt skulle kunna ta över mikroprocessorn som styr tvättmaskinen. Ta över mikroprocessorn och ta kontroll över hela tvättmaskinen. Tillsammans skulle de kanske kunna ta över torktumlaren också och innan jag vet ordet av det har de tagit över hela tvättstugan.

Nej, jag tänker verkligen inte tvätta USB-stickan i tvättmaskinen. Tänk att vara ansvarig för att ha startat robotarnas övertagande av mänskligheten. Det är inte något jag vill ha på mitt samvete. Verkligen inte.

Så nu förvarar jag USB-stickan i ett blyskrin. Om Stålmannen inte kan se igenom blyskrinet tror jag inte att den läskiga USB-stickan kan ta sig ut heller. I alla fall inte på egen hand. Nu hoppas jag bara att jag inte är för sent ute. Att den inte redan har konverterat micron. För vad ska jag göra då?