tisdag 20 juli 2010

How I Learned To Stop Worrying And Love The Bomb

Reporter: Berätta lite om dig själv och vad det är du har gjort.
Albert: Jag heter Albert jag har byggt en bomb.
R: En bomb?
A: Ja, en bomb?
R: Vad för en bomb?
A: Det är en ganska stor bomb, jag kan inte riktigt gå in på exakt vad den är byggd av med risk för att folk skulle ta efter.
R: Men du är säker på att den kommer att fungera?
A: Jag är ganska säker.
R: Vad betyder det?
A: Det betyder att jag är ganska säker. Jag skulle i alla fall inte vilja vara i närheten när bomben smäller.
R: "När bomben smäller?" Vet du när den kommer att smälla?
A: Ja, när stubinen brunnit ner.
R: Vad menar du, brinner stubinen?
A: Ja, stubinen brinner.
R: Okej, men hur lång tid tar det innan stubinen brunnit ner?
A: Om det är en stubin av hög kvalitet går det att förutsäga ner på sekunden men...
R: Men vaddå?
A: Men stubinen till min bomb är inte av hög kvalitet.
R: Vad betyder det?
A: Det betyder att jag inte har någon aning om när bomben kommer att explodera. Eller om den ens kommer att explodera.
R: Men du sa ju att du var ganska säker?
A: Ja, jag är ganska säker på att den kommer att explodera om stubinen brinner ner. Men det är ganska osäkert.
R: Okej. Tillbaka till bomben. Varför har du byggt en bomb?
A: Det var inte riktigt meningen.
R: Hur menar du då?
A: Alltså, jag hade materialet och tänkte "jag borde verkligen inte bygga någon bomb".
R: Men så gjorde du det ändå?
A: Ja, jag antar att jag blev för nyfiken. Jag kunde inte riktigt låta bli att se vad som skulle hända. Om jag kunde klara av det.
R: Vad är bomben gjord av?
A: Det har jag ju sagt att jag inte vill gå in på. Det är ett brännbart material och väldigt mycket syre. För att explosionen ska bli extra stor är det placerat i en behållare som pallar med ett väldigt högt tryck.
R: Vad gör behållaren för skillnad?
A: Om du kan bygga upp ett väldigt högt tryck så blir explosionen mycket större när behållaren väl ger vika. Det finns ett bra klipp från Myth Busters om det.
R: Ja, det har jag sett. Då förstår jag.
A: Ja, och då förstår du att explosionen riskerar att bli riktigt stor.
R: Jag antar det.
A: Bra.
R: Så Albert, vad är din plan nu? Vad ska du göra?
A: Jag vill ju inte vara kvar när bomben exploderar.
R: Nej, det kan jag förstå.
A: Så jag åker härifrån.
R: Vart då?
A: Till New York.
R: Vad ska du göra där?
A: Undvika att vara i närheten när bomben exploderar.
R: Men du vet ju inte när bomben exploderar?
A: Sant.
R: Okej. Har du några andra intressen?
A: Jag gillar att rensa upp efter explosioner.
R: Så passande.
A: Visst är det!
R: Tack för din tid.
A: Ingen fara.