måndag 7 juni 2010

Men du har fönster?

"Finns det några gardiner?" var det första jag frågade när jag fick se lägenheten. Egentligen ville jag fråga om det helt enkelt gick att täcka för fönstret, men det var inte rätt läge att visa mina prioriteringar.

Maja är tillbaka i Sverige. Igår lagade vi mat till farmor tillsammans med Majas pojkvän. I affären hittade sålde de Cheddar som innehöll ca 500g per kg. Det tyckte vi var schysst så vi var bara tvungna att köpa!

Det blev en tomatsoppa (recept nedan), filtrerad genom både durkslag och sil, med varma mackor till middag.

Oregano en given krydda på varma mackor. Först var vi lite oroliga att det inte skulle finnas någon oregano, eftersom vi glömt köpa med oss det, men sen hittade vi en burk i farmors kryddskåp. Hon verkar inte ha så hög oreganokonsumtion, burken jag hittade hade nämligen ett bäst föredatum satt till Januari 1982 och bladen hade liksom svartnat lite, men de smakade helt okej ändå.

Durkslaget vi använde för att sila soppan var rosa och farmor påminde mig om att jag gett den till henne i present när jag var tre. "När jag skakade paketet lät det som att det var fyllt med söndriga pepparkakor" mindes farmor.

Jag berättade för Maja var jag bor. "Men du har fönster?" var hennes första fråga. "Ja, jag har fönster" sa jag och log "klart jag har fönster!".

Det är inte så illa som det låter. Vi har det rätt bra, jag och min blomma. Blommorna jag lämnade hos Emelie verkar inte lika glada. När jag var på besök i helgen såg blommorna riktigt hängiga ut, stackarna, så de fick bada ordentligt.

Jag ser växterna på ett annat sätt nu och den lilla uppmärksamhet jag ägnar dem gör att jag lägger märke till om de behöver vatten eller kärlek, och då trivs de mycket bättre. Det är märkligt hur lite uppmärksamhet växterna behöver för att må bra och hur dåligt de mår om de inte får någon uppmärksamhet alls. Det kanske är likadant med människor?



Recept på tomatsoppa
Klyv ordentligt med tomater, lägg de med den skurna sidorna upp i en ungssäker form. Kör på 250 grader tills de är genomkokta, därefter på grill tills de fått lite färg. Lägg i en kastrull tillsammans med vatten, gul lök, purjo, morot, kålrot och kycklingfond. Låt puttra tills rotfrukterna är genommjuka. Tillsätt tomatpuré och grädde. Salta och peppra efter smak. Sila bort alla grönsaker.

Servera med stolthet och varma mackor.