fredag 28 maj 2010

Thank God it's Friday!

"Vad du luktar gott!" fick jag höra efter lunch. "Vad menar du?" undrade jag. "Ditt sköljmedel, det luktar gott".

"Är du säker på att det är sköljmedlet du känner?" frågade jag. Hon sniffade ännu mer, gick runt och började lukta på ryggen. "Ja, helt klart ditt sköljmedel. Vad använder du för sköljmedel?". "Jag har ingen aning, nått blått tror jag".

Efter jobbet tog vi oss till TGI Friday's vid Kungsträdgården. Springpojken som kom in med våra Staropramen darrade lite på handen när han ställde ner flaskorna på bordet. Det gick inte så snabbt eller precist som jag hade önskat och jag blev lite orolig. "Vilken amatör" viskade jag till Pinky. Hon föreslog att det kanske var första dagen på jobbet. Kanske, tänkte jag.

Sen fick vi sällskap av Renen och Liv. Vi beställde vår mat (JD-burgare, mediumgrillad) och hade det riktigt trevligt. Maten serverades av en tjej som inte serverat oss tidigare. "Vem skulle ha burgare utan gurka?" frågade hon och jag pekade mot Pinky som verkligen studsade upp och ner på sin plats. "Och den andra?" fortsatte hon. Jag vinkade till mig den.

Här gick något fel. Mycket fel. På min tallrik låg förutom hamburgaren och pommes fritesen också en liten skål med Jack Daniel's-sås. Jag vet inte riktigt hur, men flickan som serverade oss lyckades få den lilla skålen med kladdig sås att flyga som en projektil över bordet. Den skvätte ner Livs (svarta) blus och (svarta) jacka och min (svarta) väska.

Det kändes mycket olustigt. Det var min sås, och jag tycker att jag borde få bestämma själv om jag vill hälla min sås över Liv. Den stackars flickan försökte torka av såsen, hon hämtade diskbalja och disktrasor men det liksom hjälpte inte. Efter den stunden var stämningen ganska förstörd. Och det blev inte bättre:
  • Renen beställde in en Kilkenny som inte gick att dricka, när han poängterade det bad de om ursäkt och hämtade en ny och förklarade att "det hade blivit fel på många", som att det var någon tröst.
  • Mina pommes frites var liksom inte så varma och färska som jag hade förväntat mig, hamburgerbrödet var lite för torrt och framför allt var köttet alldeles för stekt.
  • De spelade Markoolios "Vi drar till fjällen" vilket inte bara var pinsamt för att jag kan hela texten (jag kom även på Liv med att nynna med i refrängen) utan också inte känns så säsongsenligt.
Hur som haver begav vi oss vidare mot Gamla stan. Vi var den glada torsdagstrion plus två med en majoritet för att titta förbi på The Liffey. Så blev det dock inte. Vi tog oss till Tunnan där vi beställde varsin mjöd. De båda damerna i sällskapet, tillika de äldsta, var tvungna att visa legitimation, medan vi ynglingar slapp.

Renen ville dra vidare till Imperiet, tifen var tveksam "de har så bra musik här" kommenterade han om den tysta miljön, han kändes inte helt på. Liv och Pinky kände sig lite trötta och ville ta varsin kaffe, något som drängen på Tunnan avrådde dem ifrån. De beslöt sig för att låta "grabbarna dricka sin mjöd" så de kunde ta en kaffe på krogen mittemot The Liffey. Planen var att vi skulle hämta damerna när vi druckit klart.

Men vi blev aldrig klara och Liv och Pinky kom tillbaka. Alla (utom tifen) var på att dra vidare till Imperiet. Jag vet inte riktigt hur det gick till, vem som sa vad till vem, men tifen lyckades i alla fall övertyga Pinky om att de skulle ta en till mjöd innan avfärd till Imperiet. Jag såg det som en dodge: tifen ville förmodligen vinna tid i den musiklösa källaren och slippa spendera så mycket tid på Imperiet.

Hursomhelst (ska det särskrivas eller inte?), när mjöden var uppdrucken lämnade vi Tunnan för att promenera bort till Imperiet. Halvvägs till Slussen säger dock tifen att han och Pinky tänkte ta tunnelbanan från Slussen. "Varför ska ni ta tunnelbanan från Slussen? Imperiet ligger ju jättenära, går ju nästan snabbare att gå!" sa jag, men visste svaret innan jag avslutat meningen. "Nej, alltså. Vi drar hem." Klockan hade inte ens slagit tio och vårt party höll på att splittras.

Suck.