söndag 30 maj 2010

Astrologitjejen och den lilla damen

Klockan hade precis passerat tre och det var kö till grillen utanför Anchor. Bakom oss i kön stod en yngling som ville bli kallad för "lilla damen", han tyckte att det lät som ett stjärntecken. 

Tjejen som stod med honom i kön poängterade att det inte fanns något sådant stjärntecken, vilket hon visste eftersom hon pluggat astrologi. Jag var precis sådär lagomt förfriskad för att få för mig att hon pratade om astronomi, men efter bara några sekunder insåg jag att jag hört fel.

Hon gjorde sitt bästa för att gissa våra stjärntecken, men behövde minst fyra försök och några ledtrådar ("jag fyller år mellan vinter och vår") för att tillslut pricka rätt. "Låt mig gissa igen" sa hon "eller inte gissa, jag gissar inte, för jag kan det här" fortsatte hon efter att ha missat de fyra första försöken hos mig ("Kräfta? Våg? Lejon?").

Hon förklarade hur fiskar är ansvarslösa och bara bryr sig om att ha roligt. Hon förklarade hur kräftor är romantiker och hur vädur är buffliga. Hon kastade allmänna förolämpningar och komplimanger vilt omkring sig i hopp om att något skulle träffa nära hjärtat. Det gjorde det sällan.

"Jag borde få skriva i typ aftonbladet" tyckte hon "jag är fan grym på det här".

Efter många om och men fick hon reda på att jag är fisk. "Men du ser inte ut som någon fisk" utbrast hon. "För att fiskar har perfekt syn och jag bär glasögon?" undrade jag. "Nej, nej, inte därför... men det där lät jättebra, du borde också syssla med astrologi."

tifen gjorde sitt bästa för att dissa henne men hon höll modet uppe. "Det här med astrologi är superviktigt för mig i mitt dejtande" berättade tifen. Astrologitjejen sken upp. "Jasså?" sa hon "Då kanske du kan berätta vilka stjärntecken du letar efter så kan jag berätta om du väljer rätt". tifen log "Alltså, nej" sa han "det är superviktigt för mig för jag skulle aldrig kunna tänka mig att dejta någon som är intresserad av astrologi."